Klaske Bakker, Over schrijven en boeken!

Klaske Bakker

Over schrijven en boeken

'Een zeker verleden' van Peter den Hollander

Door: Klaske Bakker ****

Een bijna surrealistische reconstructie van het leven van een overleden vrouw, door een man die haar bij leven niet heeft gekend. Geïllustreerd met fragmenten uit het leven van die man, waardoor gaandeweg het boek duidelijk wordt, hoe hij tot zijn zoektocht is gekomen.

Sinds 2019 heeft Peter den Hollander een hele reeks boeken uitgegeven via zijn eigen uitgeverij ‘In de Rieten Stoel’, waarvan ‘Een zeker verleden’ er één is.
Het boek bevat twee verhaallijnen, die beide over Maurits gaan en elkaar in verschillende korte hoofdstukken afwisselen.

In het ene verhaal, geschreven in de ik-vorm, probeert Maurits het leven van Judith te reconstrueren, een dode vrouw die hij nooit heeft gekend. Hij zoekt contact met haar jeugdvriendin, bezoekt het huis waar ze ooit heeft gewoond, correspondeert met haar broer in Canada, praat met haar huisgenoot uit Amsterdam en trekt tenslotte naar Griekenland voor de laatste stukjes van de puzzel.

In het andere verhaal, verteld in de derde persoon, kom je aan de hand van gebeurtenissen uit zijn leven steeds meer te weten over Maurits en ga je beter begrijpen waarom hij geïnteresseerd is in het leven van een dode vrouw die hij niet heeft gekend. Zo verhuist zijn jeugdvriendinnetje, overlijdt zijn lievelingstante en laat een vakantieliefde hem in de steek. Zijn zus Herma neemt hem onder haar hoede en bij haar komt hij tot rust, totdat zij letterlijk misbruik van hem maakt en hij zich ook bij haar niet meer op zijn gemak voelt.

En het is juist Herma die woedend is dat hij zelfs naar Griekenland reist voor de grande finale. ‘Je bent verliefd op die Judith, ik voel het. Zover ben je al weg, je zoekt zekerheid bij een dode, iemand die je niet meer kan teleurstellen.’

Het thema van het boek is zeer origineel en goed uitgewerkt. Tijdens het lezen komen steeds veel vragen bij je op, die uiteindelijk allemaal beantwoord worden. Pas op de allerlaatste bladzijde wordt echt duidelijk waar het allemaal mee begonnen is. Maar toch blijft er ook na die laatste bladzijde iets van mysterie hangen rond Maurits en zijn zoektocht naar Judith en vraag je je als lezer af of alles echt gebeurd is of geheel is voortgekomen uit de fantasie van de schrijver.

Een boek dus om nog wat langer over na te denken en als je dat als schrijver hebt bereikt, dan mag je trots zijn!