Klaske Bakker Over schrijven en boeken
Klaske Bakker, Over schrijven en boeken!

WhatsApp Image 2021-12-01 at 10.48.44 (9) e.jpeg

Recensies en persoonlijke reacties

Marieke Scheers, Hebban recensent:

Klaske Bakker volgde in 2008 een schrijfopleiding en sindsdien is ze serieus bezig met het schrijven van verhalen over gewone mensen en hun levens. Haar nieuwe roman heeft als titel Het verlaten tuinhuis en speelt op een eiland in Griekenland.

Daniël en Fay zijn een echtpaar van middelbare leeftijd. Hun dochter Juliët is getrouwd met Oscar en zij hebben een dochter Lizzy. Daniël en Fay hebben het hart verloren aan de Griekse zon en manier van leven en hebben, na een paar jaar steeds te zijn teruggekeerd naar hetzelfde kleine pension op een rustig eiland, hun eigen huisje gekocht. Het leven neemt een schokkende wending als er een ongeluk gebeurt.

Het verhaal begint met Daniël die op het eiland rondrijdt in zijn eentje. Het is al snel duidelijk dat het niet goed zit in de relatie tussen hem en zijn vrouw Fay. Wat er precies speelt, blijft vrij lang onduidelijk. Kleine stukjes informatie worden gedurende het eerste deel van verhaal vrijgegeven. Het zijn gewone mensen die hun leven prima op orde hadden en gelukkig waren samen, maar nu drukt er een enorm schuldgevoel op hen en dat maakt dat ze elkaar zijn kwijtgeraakt. Dat is goed beschreven. Als lezer voel je de drukkende sfeer en de onmacht van twee mensen die elkaar intens liefhebben, maar die elkaar niet kunnen bereiken.

Aan het einde van het eerste deel is duidelijk wat er is gebeurd. Maar het leven staat nooit stil. Waar aan de ene kantje een lichtpuntje opkomt in het contact met dochter Juliët, blijkt er aan de andere kant een nieuw probleem te ontstaan als een jeugdvriend van Daniël die ook op het eiland woont, niet meer bereikbaar is. Het levert een spannende verhaallijn op.

Het is mooi om te zien hoe de personages van Daniël en Fay zich ontwikkelen. Ze zijn van elkaar verwijderd, maar als de kans zich voordoet, weten ze weer nader tot elkaar te komen. Bakker laat ons als lezer meekijken in hun gedachten en gevoelens, waardoor ze echt personen worden waarbij je je kan inleven in hun denken en doen. Ook weet ze de omgeving goed te beschrijven, zodat je als lezer aanwezig bent op het eiland en je goed kan voorstellen hoe het is om daar te zijn. Je voelt de warmte en ruikt de geuren. Door gebruik te maken van namen van gerechten en die te beschrijven komt de setting helemaal tot leven. Het leest prettig door de fijne schrijfstijl met goed uitgewerkte dialogen.

Het verlaten tuinhuis is een fijne roman met echte mensen waarin het feit dat het leven onvoorspelbaar is en met ups en downs wordt geleefd goed tot zijn recht komt. Het laat zien dat de veerkracht van mensen groter is dan men denkt. Het is een roman over liefde, familie en vriendschap verweven met een spannende verhaallijn en die combinatie zorgt voor een verhaal dat boeit van begin tot einde.

Bruna.nl:

'Dit is zo'n boek waarin je begint te lezen en wat je dan eigenlijk niet meer weg wilt leggen. Het is een boek waarin de spanning heel mooi is opgebouwd.Het speelt zich af op een Grieks eiland,waarbij het landschap en de mensen zo mooi worden beschreven dat het net lijkt alsof je er zelf bent. Het gaat verder vooral over relaties, schuldgevoel, wraak, over hoe bepaalde gebeurtenissen het leven een andere wending kunnen geven dan je van te voren had bedacht. Kortom: een heel mooi boek en een zekere aanrader voor de wintermaanden!'

Hebban.nl:

'Klaske Bakker heeft weer een heerlijk boek geschreven.
In dit boek; wat zich afspeelt op een Grieks eiland ontvouwt zich langzaam
het persoonlijke drama in het leven van Daniël en Fay.
Een tweede verhaallijn : Louis komt naadloos samen in dat verhaal van Daniel en Fay. Vanaf bladzijde één wordt je meegenomen in dit verhaal en je wilt het boek niet meer wegleggen. Het is een roman over hoe het leven door een ongeluk een wending neemt. Over schuld, liefde, vriendschap en over veerkracht.
Klaske beschrijft de Griekse sfeer, het leven en de innerlijke drijfveren van mensen zo prachtig. Echt een aanrader!'

Bol.com:

'Prachtige roman. Van het begin tot het einde blijft het verhaal je boeien. Je wilt zo graag weten wat er gebeurd is en hoe het afloopt. De beschrijving van de wandelpaden, de omgeving, het dorp en het tuinhuis dicht aan de zee is zo mooi beschreven, dat je het gevoel hebt dat je daar aanwezig bent.'